Penerapan Media Schoology untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP Negeri 3 Makassar

Main Article Content

Nurhaedah Nurhaedah
Ayu Wijaya
Nanang Nanang
Andi Muh. Adam Aminuddin

Abstract

This study aims to analyze the increase in motivation and student learning outcomes in learning Indonesian using schoology media assisted by the WhatsApp application. This research method used quasi-experimental with pretest-posttest control group design. The research sample consisted of class VIII A as the experimental class implementing Distance Learning with schoology media assisted by the WhatsApp application and class VIII B as the control class without using schoology media. Data collection techniques with knowledge competency tests, questionnaires, and interviews. Meanwhile, the data analysis technique used in this research was quantitative and qualitative descriptive analysis. The results of this study indicate that the competence of news text knowledge in the experimental class using schoology media is better than without using schoology media. The average learning outcomes obtained were 81, the average N-gain obtained was 0.72 in good category. So it can be concluded that there is an increase in student motivation and learning outcomes in learning Indonesian.

Article Details

How to Cite
Nurhaedah, N., Wijaya, A., Nanang, N., & Aminuddin, A. M. A. (2023). Penerapan Media Schoology untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP Negeri 3 Makassar. Jurnal Ilmiah Amanah Akademika, 6(2), 208–217. Retrieved from http://ojs.stikesamanah-mks.ac.id/index.php/jihad/article/view/249
Section
Articles
Author Biographies

Nurhaedah Nurhaedah, Stikes Amanah Makassar

DIII - Dental Health Study Program

Ayu Wijaya, Stikes Amanah Makassar

DIII - Dental Health Study Program

Nanang Nanang, Stikes Amanah Makassar

DIII - Dental Health Study Program

Andi Muh. Adam Aminuddin, Stikes Amanah Makassar

DIII - Dental Health Study Program

References

Asmuni, A. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281-

doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2941

Budiman, Haris. 2017. “Peran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan.” Al- Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 8(1): 31.

Daniati, D., Ismanto, B., & Luhsasi, D. (2020). Upaya Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Mahasiswa dengan Penerapan Model Pembelajaran E–Learning Berbasis Google Classroom pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(3), 601-608. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2642

Fauziah, Intan Safiah, and Syarifah Habibah. 2017. “Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Lesson Study Di Kelas V SD Negeri Lampageu Aceh Besar.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar 2(1): 30–38.

Mahartati, I. (2017). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Tematik Peserta Didik dengan Mengoptimalkan Penerapan Model Discovery Learning di SD Negeri 3

Cakranegara. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i2.568

Meliana Putri Sugiarto. 2017. “Pengembangan E-Learning Berbasis Schoology Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Jaringan Dasar Kelas X TKJ.” It-Edu 2(1): 136–40.

Muali, Chusnul et al. 2018. “Free Online Learning Based on Rich Internet Applications; The Experimentation of Critical Thinking about Student Learning Style.” Journal of Physics: Conference Series 1114(1).

Nurhayati, E. (2020). Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Quiziz pada Masa Pencegahan Penyebaran Covid-19. Jurnal Paedagogy, 7(3), 145-150. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2645

Septantiningtyas, Niken. 2018. “Pengaruh Pembelajaran Jarak Jauh Dengan Aplikasi Google Class Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa.” Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam 2(2): 131–35.

Setiani. 2019. “Blended Learning: Keefektifan E-Learning Berbasis Schoology Terhadap Kemampuan Komunitas Matematika.” Jurnal Pendidikan 3(2): 143–55.

Setiarini, A. (2016). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Mengoptimalkan Penerapan Pendekatan Saintifik Strategi Discovery Learning dan Metode Diskusi di SDN Model Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 2(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v2i1.390

Susmiati, E. (2020). Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Melalui Penerapan Model Discovery Learning dan Media Video Dalam Kondisi Pandemi Covid-19 bagi Siswa SMPN 2 Gangga. Jurnal Paedagogy, 7(3), 210-215.

doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2732

Tigowati, Tigowati, Agus Efendi, and Cucuk W Budiyanto. 2017. “E-Learning Berbasis Schoology Dan Edmodo: Ditinjau Dari Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Smk.” Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education) 2(1): 49–58.

Ulva, Nur Laila, Sri Kantun, and Joko Widodo. 2017. “Penerapan E-Learning Dengan Media Schoology Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Kompetensi Dasar Mendeskripsikan Konsep Badan Usaha Dalam Perekonomian Indonesia.” JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial 11(2): 96–12

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>